Osmá recenze aneb šaty jako přetvářka

„Americo, minulost se dá jen těžko změnit.“

Originální název: The Selection
Nakladatelství: Cooboo
Počet stran: 287
Rok vydání výtisku: 2014
Překladatel: Jana Montorio Doležalová

Anotace: Pro třicet pět dívek je Selekce životní šancí. Příležitostí k útěku od života, který jim byl stanoven od narození. Být obklopena světem třpytivých šatů a drahocenných šperků. Žít v paláci a soutěžit o srdce krásného prince Maxona. Ale pro Americu Singerovou je Selekce noční můrou. Znamená to pro ni otočit se zády ke své tajné lásce Aspenovi, který je o kastu níž než ona. Nechce se jí odejít z domova a vstoupit do nelítostné soutěže o korunu.
Pak America potká prince Maxona. Postupně začne zpochybňovat všechny plány, které si předsevzala – a uvědomí si, že život, o kterém vždycky snila, si už nemůže v porovnání s budoucností představit.

Příběh Americy a prince Maxona už doslova obletěl svět, tak jsem si řekla - a proč ho nezrecenzovat? Je to sice moje první série, kterou si takhle uvážu na krk, ale všechno je jednou poprvé. Tak pojďme na to.

První řádky
Hned ze začátku jsem si oblíbila hlavní hrdinku, která si stála za svým názorem, a nenechala se zviklat jen tak. K tomu je America rozená bojovnice, což lze poznat hned vzápětí, kdy se dostane do paláce. Rozhodně není dívkou, která by se lehce vzdala, i když nad tím mnohdy uvažuje. Přiznávám se, že některá její rozhodnutí mi přišla směšná, ale to až spíše v druhé knize. Na prvním dílu mám nejradši to, jak z princátka nepadá na zem úžasem. Je taková… jedinečná.
A co se týče ostatních postav, i ty mi přirostly k srdci. Kromě Americy a Maxona - jak jinak, že, dámy - jsem si neskutečně oblíbila Američinu sestru May, překypující radostí a humorem, jejího tatínka, který ji podporuje, ať se děje cokoli, a nakonec i její kamarádku ze selekce, Marlee - ta pro upřímnost rozhodně nejde daleko.

Příběh jako takový
Příběh prvních dnů selekce je originální a poutavý, u spousty scén se člověk zasměje, aniž by to sám postřehl. Kasty sice malinko připomínají Hunger games, popřípadě Divergenci a soutěžení třiceti pěti dívek vyloženě působí jako výše zmíněné hry, ale přesto je to něčím jiné. Možná tím, že dívky se navzájem nevraždí. *smile* Ale samozřejmě i tím, že je to v jiné době, jsou to pouze dívky a ucházejí se o prince.

Historie
Jako každý správný svět má i tento svoji vlastní historii, která se mi mimochodem vážně líbí. Když se nad tím člověk opravdu zamyslí, zní to docela realisticky, to, jak vznikla Illeá. Každopádně z dějin Illey a původního Čínsko-Amerického státu mi jde po zádech husí kůže.

Konec knihy

Kniha končí napínavě, tak, aby navnadila čtenáře k přečtení pokračování. Z celé série se mi ale první díl líbí převážně nejvíc, proč, to asi nedokážu rozumně vysvětlit. Zčásti určitě proto, že tady mi ještě America přijde přirozená, zatímco v druhém díle už zdaleka ne. Navíc - no spoiler - těsně před koncem knihy se objevuje další zápletka, která významně ztěžuje děj druhého dílu… A jéje.

Závěrem
Selekce je knížka, po které moc ráda sáhnu znovu a znovu. Upřímně? Maxon se řadí mezi top pětku mých oblíbených knižních hrdinů a Mamerica (ship Maxon x America) taktéž mezi mé top shipy. Přesto musím srazit ohodnocení a nedat knize kulatou, protože beru ohled na mírně klišoidní podtext a taky na některé scény. Nicméně i tak knihu rozhodně doporučuji, protože se do ní dá, i přes určité nedostatky, lehce zamilovat.

91%