Sedmnáctá recenze aneb už není cesty zpět

The Prey
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 342
Vazba: Paperback
Rok vydání výtisku: 2014
Překladatel: Jakub Kalina

Anotace: Gen a jeho lidští přátelé prchají nocí. Gena však nepronásledují jen krvežízniví lovci, ale i vzpomínky na dívku Záři, která zůstala v Ústavu pro studium glupanů. Klidným ho nenechávají ani probouzející se city k lidské dívce Sisy.
Na svém útěku se dostanou až do lidské komunity žijící na tajném místě vysoko v horách. Když si začnou myslet, že jsou konečně v bezpečí, události naberou nečekaný směr. Gen poznává, že nový svět, který objevili, je možná stejně zlý, jako svět, který opustili.
Nepřátelé se najednou valí ze všech stran. Genovi a Sisy začíná být jasné, že nemají nic než jeden druhého. Pokud se nestanou kořistí…

Nikdy jsem nebyla příliš náročný čtenář, ale z nějakého důvodu mi - kdykoli jsem četla sérii či trilogii knih - překážely druhé díly. Počínaje Novým měsícem, Elitou a Růží podzimu, konče Jiskrou a stejně tak i touto knihou, Kořistí. Zřejmě je to tím, že je druhá kniha mezník mezi úvodem a napínavým závěrem série, a proto se do ní musí vecpat vše, co není tak zábavné a napínavé. Anebo jsou druhé díly stejně kvalitní jako ostatní, a já jsem si k těm druhým už jen vytvořila averzi. Pojďme se podívat, nakolik jsem si tedy Kořist užila.

Odhalení
Poté, co první kniha končí napínavým odhalením, začíná pokračování naopak poměrně suše. Není to nic proti pisatelskému umu autora; nějak příběh odstartovat musel. Ale zkuste si to představit: vymyslíte si kupu informací, určíte si, že napíšete jen tři knihy, do první a poslední nacpete takové množství událostí, které je tak akorát a druhou buď o vše ochudíte anebo ji jimi přecpete. A právě druhá možnost se podle mého názoru rovná tomuto případu - ale nebudu předbíhat.

Krůček po krůčku anebo maraton?
Jak už jsem výše naznačila, tak je zřejmé, že onen pocit nudy netrvá dlouho. Hned po prvních kapitolách se čtenář začte, dozvídá se nové a nové souvislosti, mozek mu běží na plné obrátky a zkrátka a dobře se nedá říct, že by děj ztrácel na plynulosti. Vlastně bych se nebála říct, že se vše odehrává rychle; až moc rychle. V jednu chvíli si hlavní postava myslí to, v druhou ono, následně se stane kupa věcí, objeví se nové souvislosti a vzpomínky a vy jen zíráte na knihu s pusou dokořán. Až později si uvědomíte, že tam něco nehraje, a že spád příběhu působí až nerealisticky.
Přestože bylo tohle pro mě velkým minusem, neznamená to, že jsem byla z knihy zklamaná. Spíše občas rozčarovaná. Jako plus bych označila opět hlavního hrdinu, který mi už od prvního dílu neskutečně sedl, což jsem zmínila už v minulé recenzi. Jeho myšlenky, city a chování mi zkrátka děj neskutečně oživovaly. Ale i zbylé postavy stojí za řeč. Oproti předchozí knize byly popsány lépe, detailněji, a více se mi vryly do paměti. Většina z nich mi byla i svým vlastním způsobem sympatická, a to i záporné charaktery. Znáte to - vy víte, že tu postavu byste měli nenávidět, ale ona je vykreslená natolik dobře a má tak skvěle popsaný charakter, že ji vlastně obdivujete.
Mimo jiné bych vyzdvihla občasné náhledy do minulosti Gena, které jsem vždycky vítala. Na chvíli vás odtrhly od děje, případně vás do něj o něco více zasvětily; sblížily vás s oním hrdinou a jednoduše se do knihy skvěle hodily.

Konečná stanice, vystupovat
Příměr k vlaku nepoužívám náhodou. Jednak proto, že kniha opět končí doslova useknutým dějem, a vy máte pocit, že jste vyskočili z vlaku předčasně, za druhé proto, že právě vlak hraje v příběhu jakousi roli. Víc ale prozrazovat nebudu, protože stejně jako u Honu, i tady konec stojí opravdu za to. Byla by škoda, kdybyste nebyli napjatí a pořádně si ho neužili.

Na závěr bych shrnula, že už u mě zřejmě opravdu platí, že co druhý díl, to „nejhorší“ kniha série/trilogie. Ale neznamená to, že si knihu nemůžu užít; přičemž u Kořisti se můžu zaručit, že i přese všechny minusy se do ní můžete opravdu na maximum začíst.

88%